Friday, April 6, 2012

Tak perlu belajar tinggi2 untuk dapatkan PHD ini!!!

Jenis Perasaan Hasad Dengki (PHD)!!!


Pertama, ada pendengki yang berusaha menghilangkan nikmat yang diperoleh orang yang didengkinya, dengan ucapan seperti fitnah dan perbuatan, meskipun dia tidak mengharapkan nikmat tersebut pindah kepada dirinya.

Kedua, ada pendengki yang selain berusaha menghilangkan nikmat dari orang yang didengkinya, ia juga berusaha memindahkan nikmat tersebut kepada dirinya.

Ketiga, ada orang yang bila mendengki orang lain, ia tidak melanjutkan dengki itu dalam bentuk ucapan maupun perbuatan. Dan demikian itulah tabiat yang sekaligus kelemahan manusia; hampir selalu menginginkan  dan memiliki apa yang dimiliki orang lain.

Keempat, ada juga iri hati yang tidak menginginkan nikmat itu hilang dari kawannya, tetapi ia berusaha keras bagaimana mendapatkan nikmat semacam itu.

(Dipetik dari : Tausyiah275)


Emmm yang ke-empat tu bagus!!!...so iri hati untuk berusaha lebih demi kejayaan adalah jalan yang terbaik Jadikan lah kawan kita yang telah berjaya ini sebagai contoh dan bukan untuk menjatuhkan kawan, perli-perli kawan atau mengumpat. Kan lebih mulia sekiranya kita tumpang gembira dengan kejayaan kawan2 dari menikam kawan2 dari belakang. Kita fikirkan dulu diri kita ditahap mana dan sekiranya kita juga boleh berusaha lebih InsyaAllah kita akan berjaya jua. Fikirlah hati dan perasaan kawan2. Sekiranya kawan2 yang berdengki pula dengan kita dengan cara yang tak baik, kita jugak akan sakit hati bukan??? Jadi berfikirlah dengan sewajarnya!!!...Mulut juga alat yang penting supaya tidak mengeluarkan kata-kata sendiran atau perli. Sebagaimana kita mahu orang menjaga aib kita, begitu juga dengan orang lain. So lebih baik berdiam diri dari bersuara....


Big Smileys
 Senyum...tak perlu kata apa-apa!!!



Emmmm....jangan suka bandingkan diri kita dengan orang lain. Kita tidak tahu perjalanan hidup seseorang itu. Bersyukurlah pada apa yang kita ada. Semuanya memberian dari Allah. Allah memberi dan dengan sekelip mata Allah juga boleh mengambilnya kembali. Susah senang sesorang itu hanya Allah yang tahu. Mungkin ada yang lebih susah dari kita... 
So fikir-fikirkan lah!!!




Diriku ini tidaklah sebaik mana, tapi sama juga seperti manusia lain. Walaupun pada zahirnya kelihatan agak tidak sempurna tetapi diri ini juga tahu hukum hakamnya, halal dan haram. Jadi jangan lah sesuka hati menilai seseorang itu dari segi zahirnya sahaja. Dan sebagai manusia biasa, diri ini juga tidak ada hak untuk memberi teguran sepertimana "ustaz" atau "ustazah" tetapi diri ini juga tahu batasan-batasannya kerana telah didik oleh kedua ibubapa yg taat pada agama. Sekiranya diri orang lain lebih bagus, alhamdulillah. Tetapi diri yang bagus itu  pula janganlah memandang orang lain dengan sebelah mata. Menilai orang dengan sesuka hati tanpa berfikir panjang. Bagus macam mana pun seseorang itu, maka jangan lah berbangga diri. Janganlah bercakap ikut sedap mulut dan tidak memikirkan perasaan orang lain. Jangan lah rasa kita yang paling bagus dan perfect. Tiada manusia yang benar-benar PERFECT. Jangan lah rasa diri yang bagus itu tahu semua atau pandai semua. Bercakap macam diri yang bagus itu hebat, memberitahu segala amalannya yang sepatutnya hanya diri dan Allah sahaja yang mengetahui, tidak perlu dicanang-canang,  maka lama kelamaan akan jadi RIAK. Carilah sendiri apa hukum riak disisi Allah..... Kesabaran seseorang manusia itu ada pada hadnya.

Semoga Allah sentiasa merahmati kita 
dimana saja kita berada...AMIN.


3 comments:

  1. amin...thanks for sharing...ilmu itu utk ingat mengingati...kita belajar dari kesilapan...supaya kita tidak tergolong dikalangan org2 PHD...tapi kalu dpt wat PHD best jugak kan...hehehe
    P/S: update vacation at lumut pulok

    ReplyDelete